Tuesday 15 January 2013

Bagaimana Untuk Elak DITIPU Ejen Hartanah Haram??


Saya terpanggil untuk menulis hari ini, untuk mengulas isu berkaitan ejen hartanah yang telah melakukan penipuan terhadap pelanggan-pelanggan beliau di Bandar Saujana Putra. Berita ini saya sempat tonton jam 1230pm tadi di TV9. Saya agak geram sebenarnya apabila kes-kes sebegini berlaku kerana kebiasaannya ia turut akan memberi kesan sedikit sebanyak kepada ejen-ejen hartanah yang lain yang jujur mencari rezeki.

Dalam liputan berita tersebut, broker hartanah tersebut yang juga merupakan seorang wanita, telah berurusan dengan 5 ke 8 pembeli, yang berminat untuk membeli sebuah rumah di Bandar Saujana Putra. Setelah pembeli-pembeli tersebut bersetuju, maka broker ini telah memungut 10% daripada harga rumah sebagai deposit. Bagi lebih meyakinkan pembeli tersebut, perjumpaan turut disertai seorang peguam yang dilantik broker tersebut, dan pembayaran dilakukan diatas nama syarikat, yang kononnya syarikat ejen hartanah. Sesudah mendapat wang deposit, broker tersebut lesap bersama wang itu dan peguam dilantik sudah lama tidak bekerja di syarikat guaman yang dinyatakan.


Pertama sekali ingin saya nyatakan disini bahawa individu berkenaan bukanlah EJEN HARTANAH tetapi BROKER HARTANAH! Apa bezanya ejen dan broker sedangkan skop kerja adalah sama?? Ya, skop kerja hampir sama tetapi JALAN KERJA adalah jauh berbeza. Baik, untuk pengetahuan semua, EJEN HARTANAH terbahagi kepada 2, ejen hartanah BERDAFTAR dan ejen hartanah TIDAK BERDAFTAR. Ejen hartanah TIDAK BERDAFTAR inilah yang dipanggil BROKER HARTANAH. Ejen hartanah berdaftar tertakluk dibawah undang-undang dan Akta 242: Akta Penilai,Pentaksir & Ejen Hartanah 1981 & Peraturan Penilai, Pentaksir & Ejen Hartanah 1986.


PROSEDUR BERURUSAN DENGAN EJEN HARTANAH BERDAFTAR

Baik kepada pembeli-pembeli rumah diluar sana, sekiranya anda berurusan dengan ejen hartanah, berikut adalah prosedur atau perkara yang anda patut semak;

1) MINTA KAD NAMA EJEN

Sebaik berjumpa dengan ejen berkenaan, pastikan anda mendapatkan kad nama beliau terlebih dahulu. Semak butiran dalam kad nama, jika kurang yakin semak info ejen tersebut di website syarikat ejen tersebut. Boleh hubungi syarikat itu jika mahu. Jika anda ragu-ragu dengan kewujudan syarikat ejen itu, boleh semak di website Lembaga Penilai, Pentaksir, dan Ejen Hartanah . Buat carian diruangan company search, cuma masukkan nama syarikat atau nombor pendaftaran syarikat berkenaan.


2) MINTA SURAT LANTIKAN (LOA)

Seterusnya, cuba minta ejen berkenaan tunjukkan bukti beliau dilantik tuan rumah, untuk uruskan proses jualan rumah terbabit. Biasanya tuan rumah yang melantik ejen, akan menandatangani Letter of Appoinment, atau LOA, sebagai persetujuan perlantikan antara pemilik rumah dan syarikat ejen hartanah. Dalam LOA tersebut, ada butiran berikut; alamat rumah yang dijual, butiran pemilik, dan terma-terma kontrak. BAGAIMANAPUN, sering juga berlaku LOA ini tidak sempat pemilik tanda tangan oleh kerana faktor LOKASI, KEKANGAN MASA, dan faktor lain. Saya juga sering mengalami situasi ini. Jadi jika ejen gagal tunjukkan LOA, pastikan perkara yang pertama tadi diteliti sebaiknya.


3) PASTIKAN DUIT MUKA MAKSIMUM 3%

Sekiranya anda bersetuju untuk membeli rumah tersebut, duit muka atau booking fee adalah MAKSIMUM 3% atau kurang sahaja dari harga jualan. Boleh rujuk SINI dibawah ruangan C. untuk Estate Agency. Memang betul jumlah deposit adalah 10%, tetapi baki 7% yang perlu dijelaskan adalah ketika Sales and Purchase Agreement (S&P) ditandatangani. Duit muka hanya 3% sahaja maksimum atau kurang.


4) PASTIKAN RESIT RASMI DITERIMA

Sebarang pembayaran haruslah disertai dengan resit rasmi syarikat ejen hartanah terbabit. Kebiasaannya resit berkenaan juga adalah pre-agreement, antara pembeli dan penjual. Untuk proses jual beli biasanya ia dipanggil Letter of Offer to Purchase atau LOF manakala untuk proses sewa dipanggil Letter of Offer to Rent. Pastikan anda mendapatkan salinan LOF ini sesudah membuat bayaran.


5) JANGAN BAYAR KE AKAUN INDIVIDU

Paling penting, pastikan sebarang bayaran yang anda lakukan, dimasukkan kedalam AKAUN SYARIKAT dan bukannya AKAUN EJEN terbabit. Contohnya, syarikat saya adalah RESCOM REALTY, pastikan anda bank-in kedalam akaun RESCOM REALTY, bukan nama ejen terbabit contohnya Ali Bin Abu. Lebih selamat dengan buat Bank Draft, elakkan transaksi secara tunai, apatah lagi, tunai itu diberi kepada ejen terbabit. Sangat berisiko. Jika saya, sekiranya pembeli tetap mahu membayar tunai, saya akan membawanya ke bank berhampiran untuk bank-in. Dan pastikan anda menyimpan bukti bayaran sebagai rekod.



Jika kita perhatikan kes pembeli yang ditipu tadi, apa kesilapan pembeli? ;

 a) Tidak menyelidik latar belakang ejen
 b) Pastinya pembeli tidak tahu berkenaan LOA
 c) Membayar deposit / duit muka 10% sekali gus
 d) Kemungkinan tiada resit rasmi dikeluarkan ejen terbabit
 e) Tidak menyemak status akaun syarikat dimana pembayaran dibuat. Syarikat berkenaan didapati memang bukan syarikat ejen hartanah


Jadi kepada anda diluar sana, pastikan anda berunding dengan orang yang betul. Semak dan teliti setiap perkara jika anda ragu-ragu. Ketahui hak anda dan jangan sesekali biarkan broker-broker haram menipu wang anda.


5 comments:

  1. Salam, saya nak tanya..adakah menjadi kesalahan /perlu bayar penalty sekiranya penjual ingin menamatkan urusan dgn agen serta merta setelah mendapati agen tersebut menipu terutamanya dlm meletakan harga persetujuan penjualan ..unt makluman tiada perjanjian bertulis dibuat semasa melantik agen cuma melalui call.

    ReplyDelete
  2. Menarik artikal tuan, Terima kasih.

    bagi yang nak tahu lebih lanjut ataupun tips menjadi ejen hartanah bertauliah bole berkunjung ke:
    http://sepet-101.blogspot.com/2015/07/tips-bagaimana-untuk-menjadi-ejen.html

    ReplyDelete
  3. biasa kite dengar pembeli je kene tipu .. ade x kes pemilik rumah kene tipu dgn pembeli .. kalau ade bole share tak ..

    ReplyDelete