Monday 14 January 2013

Bagaimana untuk ELAK dari bayar RPGT??





Baik, dalam penulisan saya yang lepas, saya sudah terangkan sedikit sebanyak berkaitan RPGT (Real Property Gains Tax) atau CKHT (Cukai Keuntungan Harta Tanah). Walaupun kini anda sudah tahu kos RPGT, tetapi usah risau. Biarpun RPGT ini adalah wajib, tetapi ianya boleh dielakkan. Bagaimana caranya?? Jawapannya adalah sekiranya anda pertama kali menjual rumah anda, dan pertama kali dikenakan RPGT tersebut, maka anda layak untuk dikecualikan dari membayarnya. Tetapi ingat, hanya sekali sahaja keistimewaan ini boleh digunakan. Dan anda berhak untuk menentukan bila waktu yang sesuai untuk menggunakannya. Saya pernah menasihatkan seorang pemilik rumah yang juga seorang pemain hartanah, untuk tidak menggunakan pengecualian itu ketika beliau menjual rumahnya yang baru berusia 3 tahun dengan keuntungan 40k. Kenapa?? Awalnya memang beliau terkejut, tetapi selepas saya terangkan lebih lanjut barulah beliau tersenyum lebar. Begini, kos RPGT beliau adalah;



40k x 5% (kadar tahun 2012) = RM2000

Kos RPGT beliau adalah RM2000 sahaja dan beliau seorang pemain hartanah yang kerap menggunakan teknik flipping bagi menjana keuntungan. Pada saya nilai RM2000 adalah kecil jika dibandingkan dengan nilai hartanah beliau yang lain. Dan oleh kerana pengecualian RPGT boleh digunakan sekali sahaja, maka tidak berbaloi jika beliau menggunakannya untuk nilai hartanah yang kecil harganya. Sebagai contoh beliau baru memiliki sebuah rumah dengan nilai 530k, dengan harga pasaran 760k, dan beliau bercadang untuk menjualnya dalam masa terdekat. Jadi RPGT yang terlibat adalah;

230k x 15% (kadar tahun 2013) = RM34500

Jadi, mana yang lebih untung?? Guna pengecualian cukai untuk RM2000 atau RM34500?? Pastilah nilai cukai yang lebih besar. Jadi yang penting, pastikan anda tahu perancangan anda sendiri, dan bila waktu yang paling sesuai untuk menggunakan kelebihan tersebut.


Selain dari itu, RPGT juga sebenarnya boleh dikurangkan. Sebagai contoh dalam proses penjualan rumah, pelbagai kos yang terlibat antaranya adalah kos guaman (legal fee), kos bank, dan sebagainya. Pemilik rumah harus maklumkan kepada peguam yang dilantik untuk mengurangkan kos RPGT. Peguam akan membuat rayuan bagi pihak pemilik, dengan memasukkan segala kos-kos yang perlu ditanggung pemilik dalam rayuannya. Kebiasaannya, RPGT tersebut boleh dikurangkan 10-30%. Jadi setiap peluang harus digunakan bagi memastikan keuntungan anda optimum.



Sebagai ejen hartanah, saya telah banyak menemui pemilik-pemilik rumah yang mahu menjual sendiri rumah mereka tapi tidak mengetahui perkara-perkara seperti ini, dan kos lain yang terlibat. Kebanyakkan kes, pemilik yang hanya tahu untuk menjual rumah mereka, dan dapat hasil jualan mengikut perkiraan mereka sendiri tanpa menyemak status RPGT, lock-in period bank, kos consent dan sebagainya. Pernah ada pemilik yang mengadu rugi setelah menjual rumahnya, sedangkan mengikut perkiraan dia, dia sepatutnya untung 20k, sudahnya selesai semua proses cuma dapat dalam 10k.


Apa yang boleh saya katakan, perkara itu perlu disemak oleh pemilik sendiri sebelum berhajat untuk menjual rumah mereka. Banyak perkara dan pihak yang terlibat dalam proses jual beli rumah. Jika tidak tahu, lantik sahaja ejen hartanah berdaftar yang BERPENGALAMAN LUAS, kerana itu dunia mereka dan mereka tahu segala hal yang berkaitan. Saya tekankan BERPENGALAMAN LUAS itu untuk pemilik mendapat khidmat terbaik. Seperti kita hantar kereta untuk dibaiki, pasti kita lebih yakin dan mahu mekanik senior yang berpengalaman untuk uruskan kereta kita berbanding yang junior bagi mengurangkan risiko. Ada juga yang gemar menghentam dan mengkritik EJEN apabila berlaku masalah, sedangkan hanya individu yang dilantik itu sahaja yang bermasalah. Mekanik senior dan mekanik junior jauh kemahiran dan pengetahuannya. Sama seperti ejen hartanah. Tak adil menyalahkan semua ejen, hanya kerana seorang ejen yang bermasalah. Jadi sebelum lantik ejen, tanyalah beberapa soalan dahulu untuk kepastian sebelum melantik beliau.



Jadi kepada pemilik rumah, pastikan anda memilih masa yang sesuai untuk melupuskan aset anda. Untuk lebih kepastian, lantiklah ejen hartanah yang BERPENGALAMAN LUAS untuk menguruskan hartanah anda untuk mengelakkan sebarang risiko :)



1 comment:

  1. Tuan..sy ada soalan..
    Wife sy bli umh dgn mertua..dri snp smpi ke geran nama mereka.
    Baru2 ini wife mohon loan krjn..kna tolak sbb ada nama mertua.mrk mklumkn hnya nama pmohon atau suami/istri shj d benarkn.
    So ada kwn cdgkn dan mertua pn setuju jika letak nama wife shj dlm snp..foc..pmberian kasih syg
    Skiranya sy ingin letak nama sy dlm snp bg mbolrhkn pgeluaran acct 2 kwsp d buat; adakah sy d krnakan ckht?
    Tq tuan

    ReplyDelete